Bay of Islands - Reisverslag uit Kerikeri, Nieuw Zeeland van Marieke Martens - WaarBenJij.nu Bay of Islands - Reisverslag uit Kerikeri, Nieuw Zeeland van Marieke Martens - WaarBenJij.nu

Bay of Islands

Door: Marieke Martens

Blijf op de hoogte en volg Marieke

04 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Kerikeri

Na een goed nachtrust ontwaakte we uit onze slaap. Door de kou en de enkele beglazing hebben we de elektrische verwarming maar meteen aangezet. Blijkbaar hebben bijna alle gebouwen in Nieuw Zeeland enkele beglazing dus dat belooft met een maximumtemperatuursverwachting van 15 graden overdag en een minimumtempratuursverwachting van 6 graden ‘s nachts. Na het klaarmaken, hebben we heerlijk genoten van het voorbereide ontbijt bestaande uit brood, marmelade, jam, ontbijtgranen, yoghurt, fruitsalade, eieren en versgeperst sap.
Na het ontbijt zijn we meteen naar de ontmoetingsplek voor de waka kano excursie gegaan. Hier werden we op de traditionele maori manier begroet, dit betekent de ene neus tegen de andere neus duwen. Tijdens de waka tour kregen we uitleg over de Maori cultuur en de Maoritaal. Tegelijkertijd kwam het met bakken uit de hemel maar we lieten ons niet kennen en kanode we vrolijk verder. Helaas konden we niet naar de Hakuru falls kanoën aangezien het tij te laag was. Na de tocht konden we concluderen dat de Maori’s op bepaalde punten slimme mensen waren.
Even later toen we onderweg naar Keri Keri reden, hebben we een tussenstop gemaakt bij de Hakuru Falls, die toch iets minder spectaculair oogde dan we hadden gedacht. In Keri Keri stonden de ‘Stone Store’ en de ‘mission house’ beter bekend als de twee oudste gebouwen van Nieuw Zeeland die nog intact zijn.
Na Keri Keri hebben we een bezoek gebracht aan de Treaty Grounds, waar een grote vlaggenmast de plek markeerde waar de Treaty tussen de Engelsen en de Maori’s werd ondertekend. Vanaf de vlaggenmast hadden we een prachtig uitzicht over de Bay of Islands.
Aan het einde van de middag zijn we met de ferry overgevaren, wat voelde als een regelrechte reis in de tijd. Het typerende aan het dorp was de koloniale stijl van de gebouwen wat mij deed denken aan de gebouwen uit de film ‘The Patriot’. Bij de Duke of…. Hebben we een late lunch genoten.
Die avond zijn we naar Kaikohe gereden om tegen een kleine betaling te genieten van de Ngawha hot springs. Dit zijn natuurlijk helende warme modderpoelen met als enige nadeel de rotte eierengeur. Deze geur as al dik 1km van tevoren te ruiken maar dat hield ons niet tegen. Ter plaatse waren 7 vierkante houten zandbakken met grijze vloeistof en een temperatuur variërend tussen 27 en 42 graden. Steven heeft zich gewaagd aan het koudste bad en ik ben maar gelijk voor 37 graden gegaan . Het water was heerlijk en op sommige plekken was het zand zo warm dat je je handen eraan kon verbranden. In het 42 graden bad hebben we gezellig gesocialized met locals en na ongeveer 1 uur zijn we huiswaarts gegaan. Onderweg zijn we nog door de Mcdrive gereden. Meteen na thuiskomst vielen we als een blok in slaap.